NIKT NIE RODZI SIĘ Z UPRZEDZENIAMI www.BezUprzedzen.org

FUNDACJA AUTONOMIA
KONSOLA
English
Pobieranie mówiącej przeglądarki internetowej
wersja tekstowa (duże litery)
.. ..
.
"Uczymy się być rasistami, to znaczy że możemy się również nauczyć
jak nimi nie być. Rasizm nie jest genetyczny. To wszystko kwestia władzy"
Jane Elliott
. .
..

Filmy edukacyjne

UWAGA! Kolejny nakład filmów które dystrybuowałyśmy w ramach projektu "Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami - edycja IV" już się wyczerpał. W związku z ogromnym zainteresowaniem filmami, przewyższającym nasz nakład, z myślą o osobach, które nie otrzymały od nas filmów uruchomiłyśmy wypożyczalnię. Informacje o możliwości wypożyczenia filmów znajdziesz tutaj.


W ramach programu „Nikt nie rodzi się z uprzedzeniami” Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia uzyskały prawa do dystrybucji trzech filmów edukacyjnych – filmy zostały przetłumaczone, a kopie wyposażone w polskie napisy. Są to:
1. Niebieskoocy (Blue Eyed)
2. Delikatnie nas zabijają 3 (Killing Us Softly 3)

3. Maska twardziela (Tough Guise)

Filmy edukacyjne są szeroko wykorzystywane, szczególnie w Stanach Zjednoczonych, jako materiał pomocniczy na wszystkich szczeblach i we wszystkich formach edukacji. Często towarzyszą im, przygotowane przez specjalistki/ów, scenariusze do prowadzenia ćwiczeń i dyskusji na tematy poruszane w filmach.



Niebieskoocy (Blue Eyed)  Film oferuje widzom szansę obejrzenia zapisu warsztatu prowadzonego przez jedną z najsłynniejszych amerykańskich trenerek warsztatów różnościowych, Jane Elliott. Filmowy zapis ćwiczenia, które Jane Elliott po raz pierwszy przeprowadziła w 1968 roku były emitowany już przez wiele stacji telewizyjnych Stanach Zjednoczonych. Elliott sama stwierdza że "Niebieskoocy to najlepszy ze wszystkich filmów jakie do tej pory zrobiono na temat moich warsztatów, podsumowuje on 28 lat mojej pracy w szkołach, na uniwersytetach i w korporacjach". Elliott uważa, że "osoba która wychowała się w amerykańskim społeczeństwie jest ukształtowana do bycia rasistą/tką. Żyjemy w różnych światach, jeden jest czarny, a drugi biały". Elliott uważa, że najlepszą metodą uczenia o rasizmie jest stworzenie sytuacji, w której biali doświadczą na sobie dyskryminacji. W Niebieskookich obserwujemy grupę 40 osób. Są wśród nich nauczyciele/lki, policjanci/tki, pracownicy/ce administracji i pomocy społecznej. Osoby o różnym kolorze skóry, pochodzeniu, kobiety i mężczyźni. Elliott wdraża pseudonaukową teorię, która uzasadnia niższość osób o niebieskich oczach, stosuje wobec nich jawną dyskryminację i przeprowadza testy na inteligencję, które są stronnicze kulturowo. Widzimy, jak w ciągu zaledwie kilku godzin przebywania w atmosferze takiego reżimu, dorosłych ludzi opanowuje przygnębienie i roztargnienie, mają trudności z wykonaniem najprostszych poleceń. Podejście Jane Elliott jest szczególnie trafne dzisiaj. Pokazuje niezbicie, że nawet bez prawnej dyskryminacji, mowa nienawiści, obniżone oczekiwania i odrzucające traktowanie mogą mieć niszczycielski wpływ na osiągnięcia osób z grup mniejszościowych. Czarni członkowie grupy przypominają pozostałym, że są poddawani takiemu stresowi nie tylko przez kilka godzin podczas warsztatu, ale każdego dnia, przez całe życie. Elliott podkreśla że mechanizmy działania seksizmu, homofobii i ageismu są takie same. W swoim domu w stanie Iowa Elliott opowiada, jak proste ćwiczenie, które przeprowadziła ze swoimi uczniami po zamordowaniu dr Martina Luthera Kinga Juniora, zmieniło jej życie. Po tym, kiedy jej ćwiczenie zostało pokazane w telewizji spotkała się z molestowaniem ze strony innych mieszkańców miasta, jej dzieci były bite i opluwane, restauracja jej rodziców zbankrutowała po tym, jak została zbojkotowana przez miejscową społeczność. Fragmenty jej lekcji i wywiady z byłymi uczniami potwierdzają, że warsztat Jane Elliot sprawił, iż stali się bardziej wrażliwi na problem rasizmu. Doradcy/czynie, specjaliści/stki, trenerzy/ki oraz psycholodzy/żki zgadzają się: Niebieskoocy to film, który powinien obejrzeć każda osoba.

Informacje o filmie:
Prowadzenie warsztatu: Jane Elliott
Scenariusz i reżyseria: Bertram Verhaag
Produkcja: DENKMAL-FILM GMBH
Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia
Czas trwania: 54 minuty
Dźwięk: j.angielski
Napisy: j.polski
wydanie I ISBN 83-918193-2-9
wydanie II ISBN 978-83-918193-6-4
wydanie III ISBN 978-83-927758-5-0

Pomocą w pracy z filmem może służyć podręcznik dostępny zarówno w wersji papierowej jaki i elektronicznej: Niebieskoocy - podręcznik do prowadzenia zajęć w organizacjach.
wydanie I ISBN 83-918193-3-7
wydanie II ISBN 978-83-918193-7-1
wydanie III ISBN 978-83-927758-6-7

Dodatkowym materiałem towarzyszącym fimowi "Niebieskoocy" jest broszura Kulturowy savoir-vivre - ISBN 83-918193-4-5.
Film Niebieskoocy był do tej pory wykorzystywany m.in. w następujących projektach: - „Sieć trenerów gender mainstreaming IW EQUAL realizowany przez Fundację „Fundusz Współpracy” i Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju (UNDP) w Polsce - Gender Mainstreaming Initiative dla Biura UNDP Polska - Gender Index - szkolenia "Firma Równych Szans" (IW Equal) - Galeria Tolerancji - Akademia Różnorodności - Międzynarodowe Centrum Adaptacji Zawodowej (IW Equal). Niebieskoocy są najprawdopodobniej najczęściej wykorzystywanym filmem w edukacji antydyskryminacyjnej i równościowej w Polsce.


D
elikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach (Killing Us Softly 3. Advertising's Image of Women)  Pionierska praca Jean Kilbourne pomogła rozwinąć i spopularyzować studia nad wizerunkiem płci w reklamie. Jej oba nagrodzone filmy – Killing Us Softly (1979) i Still Killing Us Softly (1987) miały i nadal mają wpływ na miliony studentów i studentek, uczniów i uczennic z całego świata. W swoim kolejnym filmie, Kilbourne pokazuje czy i jak, zmienił się obraz kobiet w reklamie w latach 80. i 90. Ponad 160 reklam prasowych i telewizyjnych służy Kilbourne do krytycznej analizy wizerunku kobiet i poruszenia takich tematów jak uprzedmiotowienie , fragmentaryzacja, seksualizacja, pornografia czy przemoc. Autorka zachęca do spojrzenia na znane obrazy w nowy, bardziej poruszający i mobilizujący do działania sposób. Notka Biograficzna: Dr Jean Kilbourne, twórczyni serii nagrodzonych filmów Delikatnie nas zabijają (Killing Us Softly), została dwa razy nagrodzona tytułem Wykładowcy/czyni Roku przez National Association of Campus Activities. Jest autorką wielu książek i artykułów, często udziela wywiadów w programach telewizyjnych. Spędziła wiele lat badając i opracowując pojawiające się w mediach obrazy i ich wpływ na młodych ludzi, głównie kobiety. Strona internetowa: www.jeankilbourne.com

Informacje o filmie:
Pomysł, scenariusz: Jean Kilbourne
Reżyseria, produkcja i montaż: Sut Jhally
Wydanie USA: Media Education Foundation
Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia
Czas: 34 minuty
Dźwięk: j.angielski
Napisy: j.polski
wydanie I ISBN 978-83-928508-0-9
wydanie II ISBN 978-83-927758-3-6

Podręcznik do prowadzenia zajęć w oparciu o film Delikatnie nas zabijają 3
.
wydanie I ISBN 978-83-928508-1-6
wydanie II ISBN 978-83-927758-4-3 
Recenzje i komentarze:
Najlepszy film dla dwudziesto- i trzydziestolatek/ków – 2001 wybór Amerykańskiego Stowarzyszenia Bibliotecznego Certyfikat za doskonałą kreatywność - International Film and Video Festival 2001 "Pionierska praca Jean Kilbourne jest niezwykle ważna w rozmowie o jednej z najbardziej niezbadanych, ale i najbardziej wpływowych sfer kultury amerykańskiej – reklamie. Wiele jej zawdzięczamy." Susan Faludi | autorka, Backlash and Stiffed "Ważne i na czasie… Konieczne dla każdego/każdej, kto dba o poprawność mediów i równość płciową" Susan Douglas | autorka, "Gdzie są dziewczynki: dorastanie wśród mass mediów" "Właśnie widziałam Killing Us Softly 3 w ramach zajęć z socjologii i byłam całkowicie zdumiona i oburzona" Leigh Ann "Słuchanie Jean Kilbourne było głębokim doświadczeniem, sprawiło, że publiczność zaczęła widzieć siebie i świat dookoła w inny sposób" Członek włoskiego parlamentu "Jean Kilbourne to glos wołającego na puszczy o zasadnicze zmiany w sposobie komunikowania się publicznie." Adweek ".. reklamy nadal uczą mężczyzn pogardy dla kobiet i dla swojej kobiecej strony. Wszystkie sprawiają, że ludzie myślą, iż problemy w życiu najlepiej rozwiązują reklamowane produkty… z wprawą, humorem i przenikliwością Kilbourne wzbudza chęć podjęcia akcji przeciwko tym niszczącym społeczeństwo obrazom." Jay Carr, Boston Globe


Maska twardziela. Przemoc, media i kryzys męskości (Tough Guise)  Maska twardziela jest pierwszym filmem edukacyjnym skierowanym do uczniów/uczennic oraz studentów/studentek, mającym na celu systematyczna analizę związków między popkulturową symboliką, a pojęciem męskiej tożsamości w USA u progu XXI wieku. W tej nowatorskiej, wszechstronnej analizie Jackson Katz ukazuje, że powszechność przemocy w społeczeństwie amerykańskim, wliczając strzelaniny w szkołach w Littleton (stan Kolorado), Jonesboro (stan Arkansas) i wielu innych, należy postrzegać jako część trwającego kryzysu męskości. Film jest bogato ilustrowany przykładami z kultury popularnej od programów typu talk show po imprezy sportowe, od Buntownika z wyboru po Chłopaków z sąsiedztwa, od muzyki country po hip-hop. Maska twardziela znalazła się w 2000 roku na liście Top Ten Young Adult Videos sporządzanej przez Stowarzyszenie Bibliotekarzy Amerykańskich (ALA). Film stał się podstawową lekturą do zajęć z zakresu komunikacji, socjologii, gender studies, psychologii, kryminologii oraz lingwistyki odbywających się na wyższych uczelniach, jak i licznych przedmiotów w szkołach średnich. Jest regularnie wykorzystywany przez edukatorów/edukatorki działających/działające w ruchach na rzecz kobiet maltretowanych i ofiar gwałtów, a także prawników/prawniczek w ośrodkach interwencji kryzysowej. Film obejrzało już ponad 3 miliony osób.

Film Maska twardziela jest podzielony na dwie części, co ułatwia wywiązanie się dyskusji podczas projekcji filmu.
Część I: Zrozumieć brutalną męskość • Wstęp • To co ukryte: gender • Podbijając stawkę • Backlash • Maska twardziela
Część II: Brutalna męskość w akcji • Strzelaniny w szkołach • Konstruowanie brutalnej męskości • Seksualizacja przemocy • Niewrażliwość • Wrażliwość • Lepsi mężczyźni
Nota Biograficzna: Jackson Katz, absolwent Harvardu, był gwiazdą futbolu, jako pierwszy mężczyzna uzyskał specjalizację ze studiów kobiecych (women studies) na University of Massachusetts. Jest jednym z czołowych antyseksistowskich aktywistów w USA. Jest powszechnie znany dzięki nowatorskiej działalności edukacyjnej z zakresu zapobiegania przemocy ze względu na płeć skierowanej do chłopców i mężczyzn, zwłaszcza w środowiskach związanych ze sportem i wojskiem. Wykładał w setkach uczelni i szkół średnich, prowadził niezliczoną ilość kursów, seminariów i warsztatów w USA, Kanadzie i Japonii. Jest współzałożycielem programu „Mentorzy w zapobieganiu przemocy”, czołowej inicjatywy z zakresu przeciwdziałania przemocy ze względu na płeć w szkołach. Jest dyrektorem pierwszego ogólnoświatowego programu ds. przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz przemocy ze względu na płeć w Korpusie Piechoty Morskiej USA. Strona internetowa: www.jacksonkatz.com E-mail: JacksonKatz@aol.com

Informacje o filmie:
Prowadzenie: Jackson Katz
Reżyseria - Sut Jhally Scenariusz - Jackson Katz, Jeremy Earp
Produkcja - Susan Ericsson, Sanjay Talreja Montaż - Sut Jhally, Susan Ericsson, Sanjay Talreja, Jeremy Smith
Wydanie USA: Media Education Foundation
Opracowanie wersji polskiej i dystrybucja w Polsce: Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia
Czas: 84 minuty
Dźwięk: j.angielski
Napisy: j.polski
wydanie I ISBN 978-83-918193-8-8
wydanie II ISBN 978-83-927758-1-2




P
odręcznik do prowadzenia zajęć w oparciu o film Maska twardziela.
wydanie I ISBN 978-83-918193-9-5
wydanie II ISBN 978-83-927758-2-9


Zasady wypożyczania filmów

Fundacja Autonomia dysponuje kilkoma kopiami powyższych filmów przeznaczonymi do wypożyczania w celu jednorazowych projekcji podczas zajęć. Osoby zainteresowane prosimy o:


  • Wypełnienie formularza wypożyczenia zamieszczonego poniżej

  • Podpisanie formularza i przesłanie go do nas mailem w wersji zeskanowanej  na adres fundacja@autonomia.org.pl lub pocztą w wersji papierowej (ul.Krakowska 19, 31-062 Kraków)

  • Po otrzymaniu formularza odpowiemy czy wypożyczenie będzie możliwe. 

  • Jeśli filmy będą dostępne do wypożyczenia, prosimy o uregulowanie kosztów przesyłki do 5 dni od otrzymania maila.

  • Po upływie terminu 5 dni bez uregulowania kosztów przesyłki, materiały przekazane zostaną kolejnym osobom zainteresowanym, które uregulowały koszty przesyłki.

  • Z uwagi na duże zainteresowanie filmami, materiały udostępniamy do wypożyczenia na okres do 1 miesiąca.

  • Filmy można odebrać osobiście w Krakowie, wtedy bez ponoszenia opłaty za koszty przesyłki.

  • Formularz wypożyczenia filmów


    « poprzednia strona |  wersja do wydruku |   wersja tekstowa (duże litery)

    .
    Wyszukiwarka:

    Google 
    Web www.bezuprzedzen.org
    facebook
    .  
    Zasubskrybuj nasz newsletter: